Skip to main content

آیا رای داوری قطعی است؟

قطعیت رای داوری یکی از مزیت های اصلی داوری است. در حقوق داخلی اهمیت این مزیت دو چندان است. زیرا یکی از مهمترین دلایل تمایل اشخاص به داوری ،  سرعت در رسیدگی و قطعیت رای است.
آیا رای داوری قطعی است؟
آیا رای داوری قطعی است؟-دفتر وکالت و داوری علمی – دکتر حسین علمی وکیل پایه یک دادگستری و همکاران

مفهوم قطعیت رای داوری

منظور از قطعیت این است که اصولاً فرایند رسیدگی در داوری یک مرحله ای است. برعکسِ رسیدگی در دادگاه های دادگستری که فرایند رسیدگی دو یا چند مرحله ای است. مرحله اول ، رسیدگی در دادگاه نخستین (رسیدگی بدوی) . مرحله دوم ، رسیدگی در دادگاه تجدید نظر (رسیدگی پژوهشی) . مرحله سوم ، رسیدگی در دیوان عالی کشور (رسیدگی فرجامی) . رای داوری قطعی است ؛ یعنی نه قابل تجدید نظر است و نه قابل فرجام.

نحوه اعتراض به رای داوری ناعادلانه

پرسش این است که با توجه به قطعیت رای داوری ، اگر رای داور ناعادلانه و بر خلاف حق صادر شده باشد ، چه باید کرد؟
راه اصلی مقابله با رای داوری ناعادلانه ، درخواست ابطال آن است. جهات ابطال رای داوری داخلی در ماده 489  قانون آیین دادرسی مدنی آمده است. همچنین جهات ابطال و بطلان رای داوری تجاری بین المللی در مواد 33 و 34  قانون داوری تجاری بین المللی بیان شده است. البته دلایل ابطال رای داوری محدود به موارد فوق نیست. به عنوان مثال چنانچه در فرایند داوری برخی اصول داوری و دادرسی عادلانه رعایت نشده باشد ، رای داوری قابل ابطال خواهد بود. یکی از این اصول، ارسال درخواست داوری برای طرف مقابل و دادن فرصت دفاع به اوست ؛ در حالی که در مقررات مذکور به این مورد اشاره نشده است.
با وجود این ، بهتر است اگر متقاضی رای داوری هستید، در متن درخواست ابطال رای به یکی از جهات مذکور در مقررات یاد شده استناد کنید. در این صورت بهتر می توانید قاضی دادگاه را برای ابطال رای داوری غیر عادلانه قانع کنید.

روش جلوگیری از ابطال رای داوری

روش اصولی برای پیش گیری از بطلان رای داوری ، صدور رای عادلانه و رعایت دقیق اصول داوری و دادرسی عادلانه است. برای این منظور بهتر است داور یا حداقل یکی از اعضای هیأت داوری ، حقوق‌دان یا وکیل دادگستری باشد. حقوق‌دان یا وکیلِ آشنا با اصول داوری که دانش و تجربه کافی در خصوص فرایند داوری و اصول داوری و  دادرسی عادلانه داشته باشد. لازم به ذکر است مطابق قانون برخی دعاوی قابل ارجاع به داوری نیستند. همچنین قضات دادگستری و کارمندان شاغل در دادگاه ها را نمی توان به عنوان داور انتخاب نمود.
اسامی همکاران وکیل پایه یک دادگستری تهران در سایت کانون وکلای دادگستر مرکز قابل مشاهده است.
همچنین اسامی همکاران وکیل پایه یک دادگستری ایران در سایت صندوق حمایت وکلای دادگستری قابل مشاهده است.

Comments

Popular posts from this blog

شرکت تجاری ؛ ویژگی ها و اوصاف کاربردی در مقایسه با شرکت مدنی

چگونه چک را به پول تبدیل کنیم؟(1)

اثبات کاهش مهریه یا بخشش آن بعد از عقد ، دلایل و رویه قضایی