Skip to main content

چگونه چک را به پول تبدیل کنیم؟(1)

چگونه چک را به پول تبدیل کنیم؟

تبدیل چک به پول یکی از دغدغه های مهم هر شخصی است که چکی دریافت می کند
برای تبدیل چک به پول توجه به چهار نکته به شما کمک می کند

نکته اول- امکان دریافت بخشی از مبلغ چک

اگر مبلغ موجود در حساب کمتر از مبلغ چک باشد می توانید مبلغ موجود در حساب را دریافت کنید. این حکم صریح قانون صدور چک است: در صورتی که موجودی حساب صادرکننده چک نزد بانک کمتر از مبلغ چک باشد، بانک مکلف است به تقاضای دارنده چک مبلغ موجود در حساب را به دارنده چک بپردازد. دارنده با قید مبلغ دریافت‌ شده در پشت چک، آن را به بانک تسلیم می نماید. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی ‌محل محسوب می شود. در این مورد گواهینامه بانک برای دارنده چک، جانشین اصل چک می شود.
بنابراین این که گاهی (اگر مبلغ کسر موجودی کم باشد) بانک از شما (دارنده چک) می خواهد که مبلغ کسری را واریز کنید تا پس از تکمیل موجودی، چک را پاس کند ، خلاف قانون است.
البته ممکن است مبلغ موجودی حساب  نسبت به مبلغ چک کم باشد. ولی چه بسا همین مبلغ برای جبران تمام یا بخشی از هزینه های پیگیری دریافت بقیه مبلغ چک به کار آید. مگر این که مبلغ موجود در حساب ناچیز باشد.
کارآرایی اصلی این روش برای جایی است که موجودی حساب مبلغ قابل توجهی از وجه چک است.

نکته دوم- چک در حکم اسناد لازم الاجرا است

سند لازم الاجرا سندی است که بدون نیاز به حکم دادگاه قابل اجرا است. دارنده چکی که برگشت خورده می تواند برای تبدیل چک به پول ، مستقیماً به قسمت اجرای اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کند. اداره اجرای ثبت اسناد می تواند بدون دریافت هزینه اجرا ، از طریق توقیف اموال ، وجه چک شما را تبدیل به پول کند. همچنین می توانید از دایره اجرای ثبت بخواهید تا صادر کننده چک بی محل را ممنوع الخروج نماید.
این روش در زمانی کارساز است که بتوانید اموالی از صادر کننده چک معرفی کنید. همچنین اگر صادرکننده چک اهل رفت و آمد به خارج کشور باشد.
نکته مهم در مورد اقدام از طریق اجرای ثبت این  است که: اجرای ثبت در صورتی دستور اجرا صادر می کند که مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده چک در بانک، از طرف بانک گواهی شده باشد.
در این مقاله تلاش ما این بود که مطالب قانونی با زبان ساده و کاربردی بیان شود. بهتر است در صورت وجود ابهام ، قبل از هر اقدامی با وکیل دادگستری مورد اعتماد خود مشاوره نمایید.
ادامه در :  چگونه چک را به پول تبدیل کنیم؟ (2) و چگونه چک را به پول تبدیل کنیم؟ (3)
 

Comments

Popular posts from this blog

شرکت تجاری ؛ ویژگی ها و اوصاف کاربردی در مقایسه با شرکت مدنی

بخشش کل اموال به همسر برای بعد از فوت چگونه ممکن است؟ (1)

اثبات کاهش مهریه یا بخشش آن بعد از عقد ، دلایل و رویه قضایی